torsdag 19. april 2012

FML

- fornøyd med livet!


foto: Øyvind T. Solberg


Ey, Kari, du veit at du er solbrent over øynene også?


Jerg har hatt tre uker i Kenya, og det er vanskelig å ikke dyppe tastaturet i klisjeer og klissete, morsomme og forutsigbare setninger. For hvordan forklarer man safaritur uten å referere til "Dyrene i Afrika"? Eller seiltur i/på/? det Indiske Hav uten å nynne (bare bittelitt) til Kaptein Sortebill? Og k_e_larer du å snakke om solbrent hud uten å tenke på hummer eller krabbe? (jeg _var_ så solbrent, jeg!)

Det er utrolig vanskelig.

Så jeg prøver meg på en annen metode. Motsetninger.
Det var litt slaps i lufta, kald luft og gufsete i Norge da jeg dro ...
Ja, du skjønner regla.
Men det er kjedelig å skrive om negative sider, så velger heller å droppe den negative delen.

For jeg vil heller fortelle om en stk kjæreste som var blitt ganske så tynn ("jeg har en sekstitalls-kropp! Litt sånn hippie") -men som fremdeles var rasende kjekk. Om ikke kjekkere enn hva han har vært.

Okay.

Denne kjæresten tok meg med på restauranter av typen italiensk, etiopisk, indisk, kinesisk, amerikansk, kenyansk. Det manglet altså ikke på mat. Og det er jo aldri feil for a Karimor. Videre tok han meg med på safari i Masai Mara, strand- og badeferie på Lamu, jobbdager i Pumwani og på "fjell"tur til Hells Gate. Innimellom alt dette feirer vi min bursdag, har taco-kveld med alle i huset, drar på Nairobis nest høyeste tårn (signert en nordmann som MÅ ha designet Blindern. Kliss likt), ser alle episodene av Modern Family (med trykk på alt: slettede scener, intervjuer, "Omvisning i huset", gags. For en serie) og så videre.

Men det er nå det blir farlig.

For det er forferdelig lett å bikke over i klisjeene. Stjerneklart over øya Lamu i det indiske hav. Spise middag om kvelden og se utover havet. Vi sitter på et tak og spiser. Har hele taket for oss selv. HVEM hadde ikke blitt litt ekstra småforelska av sånt? Eller hvis du hadde i solnedgangen noen timer før?

Det er farlig når man skal fortelle om et vennskap som igrunnen bare har blitt sterkere, og som tåler både fise- og fnisehumor -da er man fornøyd. Det er kjempelett å ty til velkjente ord.

Men jeg kan heller skrive om ting som kanskje overrasket meg litt!

Jeg lengtet ikke hjem. Ikke en eneste dag. Og det har jeg _alltid_ gjort. Grini som bare rakkern første dagene. Mamma har aldri vært så sikker på min kjærlighet til de to på Sinsen, som når jeg er på tur. Da er det tåredryppende kjærlighetserklæringer som perler på en snor. Denne gangen måtte mamma hinte, etter en ukes tid, om litt godt nytt. "Koselig med en liten oppdatering, kanskje?".

Ting som kanskje ikke kom som en atombombe:

Den store kontrollen av tårekanalene gikk knirkefritt. Ingen feil, fri flyt -klar til bruk. Kan brukes i privathjem, i taxi og på flyplass i Kenya, Paris og Oslo. Og på Sinsen. Ikke no problem!

og!

At menneskene Øyvind omgås er regelrett helt fantastisk! Alle fire jentene i huset var av beste sort. Inkluderende og flotte og fine og morsomme. Kan ikke klage på team Kenya, nei!


Det beste med turen?

KAN jeg avslutte med en klisje?
At det var en tur med kjekke Øyvind. Han vennen, type beste. Favorittpersonen!
Ikke at han slo meg med latterlige 70 (!) poeng i den store påsketurneringa vår (kortspill) (jeg er ingen strateg), men alt annet ved han.

Når han lærte bort hygiene til ungene, når han pruta på vesker og olajakker for meg, når han ordna med Den Forsvunnede Bagen min, når han passet på at jeg ikke ble kjørt på, når han lekesloss med meg, når han lot meg klippe håret hans, når han tok meg med ut for å spise, når han lo av vitsene mine, når han tørka tårene mine den siste kvelden, når han prata med meg, når han ba med meg.

(og nå har jeg jeg skrevet "når" feil hele tiden. Orker ikke rette opp i det. Bare tenk at jeg skrev "DA han lærte... DA han pruta".)

DA han gjorde alt det her -da tenkte jeg at jeg, jeg er en stk HELDIG jente.

FML
Fornøyd Med Livet!