torsdag 9. desember 2010

FRA 2008, SAMME
OPPLEVELSE I 2010


Jeg har lyst til å introduserer deg, kjære leser, for en herlig gruppe mennesker. En gruppe folk som har plenty av tid, og som mer enn gjerne vil bruke tiden på andre mennesker. En samling uslipte diamanter som legger sjela si i en utakknemlig jobb.

Eksamensvaktene.

Ekteparet Leif (76) og Bjørg (74) Bentzen kan du selv lese om i Norges største studentavis; Universitas. De har 17 års (!) erfaring i denne type oppgave. (Jeg skriver bare denne setningen om disse, for jeg trengte en forklaring på bildet)

Du skjønner, mine ord i denne bloggposten er nemlig viet eksamensvaktene her på Drottningborg. Jeg fikk seks laaange dager sammen med disse menneskene. Jeg dro ned snittalderen på eksamensvaktene betraktelig, likevel: alderen holdt seg oppe på et snitt rundt 69.

Så til overskriften. Under en eksamen blir ALLE lyder multiplisert med ti. Det vil si at når magen din gir beskjed om at lunsj ikke hadde vært helt på jordet, er det som om et tornardovarsel ljomer utover klasserommet. Lyden av tørrhoste som kommer av airconditionen (ja, hvordan DET ordet staves vet jo fuglene, men du forstår hva jeg mener) er også veldig, faktisk ekstremt, vanskelig å skjule. Til og med når du skal fordele kroppsvekta din rettferdig på stolen, høres det ut som om en middels stor traktor moser stolen.

Men INGENTING av disse lydene slår lyden av når eldre mennesker skal hviske til hverandre. Når man har ørlitegranne nedsatt hørsel, så er det ikke så lett å forstå disse pinglete lydene. Resultatet er at hele klassen får høre at "neida, hun skal ikke ha noe å drikke, hun skal bare på dooo".

Likevel, det er noe vakkert over disse menneskene. Jeg elsker smilet de har når elevene har sitter tiden ut, og gjort sitt beste. Jeg elsker hvordan de innrømmer at det faktisk er gørrkjedelig å sitte eksamensvakt, men at de gjør det år etter år. Jeg elsker når de tuller og fjaser under lunsjpausa. Og jeg elsker når de deler ut kakao og frukt.

Men jeg elsker først og fremst når de
hvisker (les: prater) med hverandre!

Ingen kommentarer: