mandag 19. juli 2010

you`re single, not dead


Det er ikke en menneskerett å få oppleve kjærlighet. Forelskelse. Likevel snakker vi som om det er en menneskerett, noe man kan kreve, noe man skal kreve. For hvis det ikke blir servert på et sølvfat (les: "det kommer når du MINST venter det, altså") så_skal_man kreve å få oppleve dette. Problemet som veldig ofte oppstår, er at man blir stressa. At for hver halvtime som går etter fylte atten, så tenker man at giftemålet ikke burde være langt unna. At det å ikke ha noe på gang, engang, er nesten stusselig. At man får stadig vekk spørsmålet om det er noe nytt, om det er en gutt/jente i sikte eller om ikke du også snart skal få deg en kjæreste, da? Er ikke det strengt tatt på tide?

og jeg må si... nei.
Det er ikke på tide. Enda.

Det er en tid for alt, og tiden for kjæreste er ikke nå. Det kan komme, om det komme skal, men jeg skal ikke sette livet mitt på vent fordi noe kanskje kan komme. Jeg skal heller ikke legge meg ned, kapitulere og tenke jeg har brukket ryggen fordi jeg tror jeg ikke får oppleve kjærligheten. Og jeg har ikke fylt tretti. Jeg kommer mest sannsynlig til å leve til jeg er rundt åtti.

Fatter du?

Og jeg kan si det, og endelig, endelig mene det. For det er minst fjortentusen ting man kan være takknemlig for. Eksemplene er så mange:

Jordbær og is sammen med pappa, på en veranda der vi har utsikt over hele Oslofjorden/parken med en bestevenninne og late som om vi er i London -fordi, jah, slottsparken har noe londonsk over seg/få latterkrampe med en ny kollega, på den nye jobben i det nye bygget. Alt var egentlig skummelt i begynnelsen, men ble fint/få brev/bade i iiskaldt vann/planlegge reiser/synge høyt i dusjen og tenke "jeg KAN egentlig synge", hadde jeg bare turt å synge sånn som det her foran folk/plutselig bli for-els-ka i verdensmesterskapet i fotball, og glede seg til en svipptur innom Brasil om fire år/gjenforeningsdag med videregåendevenninner på Norges vestkant/finne en glemt 50-lapp som man har brukt som bokmerke/gleden over å få være lillesøster/osvosvosv/

sant?

og det her er bare mine eksempler. Som jeg kommer på i farta. Du kan foreksempel tenke på hva du skal bruke neste år på, hva du har lyst skal bli din hobby, hva du vil spare til, hva du vil at andre skal få se når de ser på deg.

for.
Du er ikke dævv selv om du er singel.

Faktisk. Du er alt annet. Ikke få deg til å tro noe annet.
Det er en tid for alt.

Og hvem vet. Kanskje tiden er inne, kanskje du skal kjøpe deg et par sykkeldekk og bestemme deg for å sykle ditt livs sykkelritt?

Gjør det.


2 kommentarer:

Anonym sa...

WORD!

Anonym sa...

Enig Enig Enig!
Takk Kari!!!