fredag 7. januar 2011


TYNGET AV
STUNDENS ALVOR

02.01.2011

På søndag fikk jeg være forlover
for MariaMi. Jeg valgte å ta
lite bilder den dagen,
og heller være skikkelig
tilstede hele dagen.

Og plutselig fikk jeg veldig
god tid til å tenke over hva
som egentlig skjedde.
Bestevenninna mi er bare
noen timer unna det å gifte seg.
Jeg satt der med krølltanga i
hånda og holdt på å svi av
noen hårlokker, i ren
Hans-Anton-tenker-
over-situasjonen-og-
glemmer-alt-annet-stil.

Det var helt nydelig å være
med bak kulissene i et
bryllup. Ufattelig mange fine
øyeblikk: Fotografen, frisøren,
kvelden før (gave, lakke negler,
siste nerveutbrudd, klemmer,
familietid), vielsen, tale,
tårer. Og mer.

Men likevel. Det aller fineste
er når vi sitter inne på handicap-
doen. Begge er kjempeslitne.
Bruden får ikke puste pga
en korsett ("som eg ska BRENNE!")
som strammer. Vi sitter og
ler av ting vi ikke kan si høyt.
Og er på en måte seksten år igjen.

For akkurat der hadde ikke
så mye forandret seg. Vi trengte
ikke å si ting høyt, for vi
visste begge to hva den
andre tenkte. Og akkurat der
innså jeg at jeg fremdeles var
bestevenninna til Maria, selv
om hu nå har blitt voksen,
mer vakker enn noensinne,
sterk og fin og GIFT.

En gang bestevenninne, alltid
bestevenninne.

Alltid!