fredag 29. oktober 2010

BLOMSTER! BLOMSTER! BLOMSTER! 

Det aller, aller fineste jeg kan få er blomster. 

Alle slags blomster. Markblomster rager høyt, men stiller omtrent likt med alle mulige andre blomster. 

og jammen, så liker jeg blomster i form av opplevelser og folk også. Og idag har jeg hatt en skikkelig frodig dag, for riktig å pøse på med klisjeer. 

Det starta med nattmat med Søstra. Vi sitter der, langt på natt, med hver vår data og asjett med mat. Jeg klarer ikke å gjøre to ting på en gang, så når jeg skriver på macen, da prater Åshild med seg selv. Og når klokka bikker ett, så babler Åshild med seg selv. Og så ler vi masse av det når jeg sier "du veit jeg ikke klarer å følge med, sant?" Og hu svarer hver eneste bidige gang at det, ja det, veit hu jo godt. Forventer ikke noe svar. Laks, makrell i tomat og appelsinjuice og to fine søstre. To driittrøtte søstre.

Så la jeg meg plutselig ALTFOR sent, og fikk bare 2,5 times blund på øyet. LURT. Kjempelurt. Men da er det så ekstra deilig når 74-bussjåføren er av den blide sorten. "Du er tidlig ute idag? hehehehehehehe. Hopp inn! hehehehehe". At det er mulig å være SÅ blid 06.56 om mårran, det er jo en bragd, spør du meg. Likevel, han gjorde jo meg blid, selv om jeg var ulovlig trøtt. 

Videre hjalp han flytog-mannen meg med å bestille billett. "ER jeg DUM nå??" (og så hadde jeg lyst til å slenge på den kjempelange latterkula som bussjåføren gjorde tidligere, men holdt meg for god for det) -og så forklarte han meg at, neiineida, jeg var ikke dum. Den var bare litt kranglete avogtil, denna ma-shina!

På Gardermoen, derimot, der trengte jeg ikke LITT hjelp engang. Ms Verdensvant coming through! Sjekker inn på egenhånd, fatter at man kan forberede seg litt bedre på sikkerhetskontrollen enn mannen foran meg ("HÆ?! Må jeg TA ut a PC-en?") og kan det med å flyte på sjarmen når man går gjennom pipe-døra. Og! Gå med de høyhelte skoene,ha nyføna frisyre og rett og slett være too cool for school gjør jo ikke mindre stas på verdensvant-skalaen. 

I Bergen, derimot, trengte jeg ørlitegranne mer hjelp. Og bussjåføren, som ikke turte å se meg i øynene, ga meg god hjelp. Tipsa om overgang, og at jeg da bare trengte å betale fem kroner til Haraldsplass. "Eller.. ja, det kan være at det blir åtte, altså. Bare sånn at jeg ikke lyver til deg". Fremdeles ingen øyekontakt, bare mer og mer sjarmerende. 

Og så kommer jeg til Haraldsplass. Møter Elin. En perle av en jente som hjelper meg med å finne hovedinnganger, timeplaner og mulige løsninger. Tålmodig og blid. Hun som nettopp hadde hatt en eksamen. Tre oppgaver, hvor alle måtte bestå. Hun var ikke engang sikker på om hun hadde bestått, hu fikk jo den møkkaoppgaven om barn. Den ville hu ikke ha. Likevel var hu blid! Jeg møtte forresten også på Lene. Lene jobber på Bunnpris sammen med mannen sin. Tenk, så koselig. Sitte der, i hver sin kasse. Jobbe OG få tid sammen. Fint! To fine fioler. 

Og så, mine damer og herrer, kommer prestekragen selv. Maja skal bli overrasket. Jeg bestemte meg på skikkelig igår. Bare bestilte billetter og dro. Ganske ulikt meg. Litt for dyrt? Litt for kjapp bestemmelse? Nei. Jeg var lei av skyping, meldinger og facebooking. Jeg måtte se jenta i live. Og det er morsomt å overraske folk som mister all fornuft og ord og munn og mæle. Og som begynner å grine av glede. Og som gir en klem som varer lenger enn langt! Og som spiser pizza på Dollys med meg, og som lar meg spise mer enn henne. "Kos deg du, Kari". Og jeg lar meg ikke be to ganger. Og som kan bare le og le av teite ting,  se "Paris Je`taime" med meg, og la meg sitte og redigere bilder. Selv om vi ikke har sett hverandre på mange tusen timer, så kan vi være stille sammen. Jeg fikk en fredag hvor jeg kan sitte og ikke gjøre noenting. Bare slappe helt av og bestille hvilepuls, og få den levert på døra etter bare ti sekunder. Hu og Karoline er to fine jenter som åpner hjemmet sitt for meg. To fine blomster. 

Og imorgen er det en ny dag. Åh. Mange fine fjes skal bli sett på, latterkuler skal komme frem og sånne DEILIGE minner skal bli lagra inne i kameraet mitt. Masse blomsterkranser. Ta kontakt, alle blomsterbarn i Bergen!

Jeg liker livet som imulsiv! 
Og som blomsterjente.

3 kommentarer:

kari! sa...

Bildekilde:

http://weheartit.com/entry/4640738

Anonym sa...

Har du redigert bilder til frontline? DU er god altså! :)
Ellers ville jeg bare si hei! Fikk det ikke til på face i sted :)

Søstra sa...

Våken om natta, blir man da trøtt neste dag? -Nei, i grunn ikke.