fredag 26. september 2008

Gud vs et smell.

Hvordan ble egentlig jorden til?

Like logiske hver av løsningene,

-for hver av partene. For en ikke-kristen vil Big Bang

være logisk. Mens en KRISTEN vil

rynke på nesa av tanken.

Hva står vi igjen med da? Ord mot ord.

Håp. Overbevisning. Sikkerhet.

Veldig vanskelige greier dette her.

Hvem har rett? Hva skal man tro?

Eventuelt ikke tro?

Det har den siste tiden vært mye

snakk om hvordan jorden ble til.

I ungdomsprogrammer blir forklaringen

om Big Bang lagt frem som fakta.

Ikke som en teori. En overbevisning som skal

vare. Ikke noe som kan viskes ut i sanden.

Som en motvekt til dette, kommer bibelen

med en annen versjon. Med sannheten. I

begynnelsen skapte nemlig

Gud himmel og jord.

En fantastisk start på bibelen er det, alt starter

med denne setningen. Jeg får meg ikke til å tro

at fossefall, ørken, savanner, regnskog, hav, fjell

og sletter ble til med et smell. Sorry mac.

fordi jeg tror på en Gud SOM har

ALL makt i himmel og på jord,

og som "i begynnelsen skapte himmelen og jorden"


8 kommentarer:

Maja sa...

Amen.

Anonym sa...

enig med maja: amen!

kari! sa...

og bare for å gjøre det fullkomment, så svarer jeg også AMEN! ;)

Andreas sa...

Warning: Elendig ordspill, men:

"Big Bang" gikk nettopp på en kjempesmell.

kari! sa...

Andreas: hehe! Og jeg liker det!! :)

Anonym sa...

når kommer innlegget om grimstadturen liksom??? hæ hæ hæ hæ hæ???

Karen Marit sa...

for meg blir d litt vanskelig å tro at jeg, som er så fin - alt ved meg som er så perfekt - skal komme av ei utvikling, et stort smell i verdensrommet, stoffer som blander seg og utvikler seg - å så bli meg?
Nei, vet du hva?!

Det er vanskelig å tro!

Silje sa...

For noen dager tebake satt jo Kari og Silje å prata på kinesisk resturant om hvor mange hull som finnes i bigbang-teorien.
Ojda jeg føler det blirflere hull hver dag!

Og du jeg er fortsatt like overraska over at vi ikke klarte å spise opp! Vilt!