lørdag 8. oktober 2011

Jeg tror jeg er lykkelig


Må man være lykkelig?
Bør man ha lykkelige øyeblikk?
Hva er det å være lykkelig?
Må man se det store i det lille?

Kan man bare ha det greit?
At ting går på det jevne.

Eller mister man de store
høydene ved å unngå de dype
dalene?

Og hvorfor er en ny genser lykke
for en person, mens en annen person
trenger å reise til fjerne himmelstrøk?

Og hvorfor trenger den tredje
en tur med fugler, mose og vann som
turkamerat?

Hva er det gode liv?
Annbjørg Sætre Håtun beskriver det fint slik:

"Det gode liv er en mann som kysser
meg hver morgen, og da mener
jeg klinekyssing!"

Hva om man ikke har en mann?
Hvorfor har det blitt sånn at man er
omtrent "halv" uten den andre, og leiter
etter en til, for så å bli hel. Man er da
en hel person i seg selv.

Er man avhengig av andre for å
få lykkefølelse og et godt liv?

At bussjåføren er blid?
At noen overrasker med blomster?
Bekreftelser i fleng?
At noen husker navnet ditt?

Eller er man ens egen lykkes smed?
Kan jeg selv velge å være lykkelig?

Kan man styre følelser, eller ligger
de og lurer under overflaten som
et latent vulkanutbrudd?
Blir det litt krampeaktig hvis man
bestemmer seg for å ha en god dag

- eller kan man endre tankegangen
og fokusere på det gode?


Jeg vet iallefall at jeg fikk et lykkedrag
når jeg fikk en mms av pappa.

Grilla epler over et bål i skogen.
Barndomsminner. Det VAR så koselig, det,
når vi gjorde det. Ungane og pappa på tur
i Siljans lysløyper.

Mitt spørsmål blir da:

Er det en flukt tilbake til noe som var,
eller kan jeg bestemme meg for å
ta en tur i marka og grille bål
-få lykkefølesen og et godt liv,
bare ved å gjøre ting som gjør meg glad...

... når jeg har en møkkingsdag, og så blir det fint?

Jeg tror det.
Jeg tror jeg er lykkelig.




3 kommentarer:

Karen Marit sa...

Det var fint å lese!

Du er så flink med ord, Kari :)

tove sa...

flink te å skriva du kari mi :) du e savna!

Pappa sa...

Så stas å se mitt eget bilde fra Barlindåsen ved Sandermosen. Jeg kan forsikre deg: Eplet var godt!