tirsdag 19. januar 2010


OM Å HUSKE

Jeg er på jobb og har på seg den hvite, formløse uniformen helsepersonell må ha. En seinvakt går mot slutten, og jeg merker jeg er en smule lei. Inn på skyllerommet, for å hive den 46. søppelposen (føles slik iallefall) og der.. der har vaktmesteren lagt på litt klor for å hindre en naturkatastrofe på gulvet. Jeg enser ikke skadeomfanget, bare lukta.


For den lukta, den tok meg brått 12 år tilbake i tid. Når jeg gikk på barneskolen, og vi hadde svømming. På slutten av timen fikk vi gjøre hva vi ville. Og denne dagen gikk jeg opp de ekstra trappetrinna til 5-ern. 3-ern var peace of cake, virkelig, mens 5-ern var fryktelig, fryktelig høyt oppe. Jeg klarte ikke å holde beina rolig, til det var nervene for store.

Men så hoppa jeg! I halvannet sekund svevde jeg. Uten kontroll, uten å vite hva som venta meg. For en frihet! jeg turte å gjøre det fire ganger til.

Fine, fine klorlukta si, det.

4 kommentarer:

Karen Marit sa...

savner svømmehallen litt. jeg hadde/har vannskrekk så for meg var det med blandede følelser jeg hoppet uti det som for meg var veien til døden, av og til..
men jeg klarte det. overlevde. svelgte ikke så alt for mye vann de første gangene at jeg tok skrekken.
husker de første svømmetak. gleden over å kunne flyte oppe på vannet. ser under vann. høre under vann. fint :)

Else sa...

Huske du vinduene utforbi garderobane? Der enn såg beinå på folk og de som dykka så langt ner? :)

kari! sa...

Maren Karit: Tenk at du hoppa! stjerne i boka til deg for det, altså. :)

Else: ja!! hehe. Jeg tenkte faktisk på det når jeg skrev det her. De store, runde vinduene :)

Solveig sa...

tøyenbadet!! Der har vi klippekort! Faktisk 22 klipp igjen.. haha.. Du kan hjelpe oss å bruke de hvis du vil.